Arbeta med filter: 3 fördelar

filter

Det är mycket man ska tänka på då man skapar enkäter, men det finns funktioner som kan underlätta ditt arbete. Genom att använda filter kan du göra dina enkäter mer relevanta, både för dig och för dina respondenter.

Ställ svarsbaserade frågor
Om det finns frågor som bara ska besvaras av en särskild grupp respondenter, eller baseras på hur respondenten svarat på en viss fråga, kan filterfunktionen komma väl till pass. Den låter dig bestämma exakt vilka frågor som ska visas i enkäten beroende på vad en respondent svarat på tidigare frågor.

Filtrera utifrån respondentkategori
Du kan också använda filterfunktionen på respondentenkäter och skapa filtreringar utifrån respondentkategorier. Om du, till exempel, har respondentkategorin ”Kön” med underkategorierna ”kvinna” och ”man” och har kopplat dessa till din respondentenkät, kan du skapa filter som gör att kvinnor får se vissa frågor medan de respondenter som är män får se andra.

Ställ inte fler frågor än nödvändigt
Ingen vill svara på onödiga frågor. Genom att använda dig av filterfunktionen när du skapar dina enkäter i Survey&Report ser du till att respondenterna besvarar rätt frågor. Varken mer eller mindre.

Här kan du läsa mer om Survey&Report och dess filterfunktion.