Den första dagen träffade de regeringens ansvarige för ICT (Information & Communication Technology) och Dominique Lannoy på ITnova, regeringens samarbetspartner i IT-frågor. En uppgradering av HelpDesk installerades och de pratade om den framtida utvecklingen av programmet. Dessutom diskuterade de hur man skulle kunna koppla regeringens befintliga wiki* till HelpDesk via programmets Web Service**.
Dagen därpå fick HelpDesk-administratörerna en specialutformad heldagsutbildning. Sedan 2005 har flera uppdateringar gjorts, 60-70 nya användare har tillkommit och supportstrukturen har blivit mer avancerad. Utbildningen innehöll därför en allmän genomgång av HelpDesk och dess nya funktioner och en mer specifik genomgång av avancerade frågor kring den egna organisationens användande av programmet.
Den belgiska regeringen har investerat i tilläggsfunktionen HD-Advanced som bland annat tillåter delegering av ärenden. Under utbildningsdagen hjälpte Artisans representanter till att utforma en delegeringsordning i programmet som var anpassad för regeringens komplexa supportstruktur.
Läs mer om utbildningar för HelpDesk här
Gå till belgiska regeringens hemsida
* En wiki är ett virtuellt uppslagsverk där användarna själva kan lägga in och redigera information, en kunskapsdatabas med användarnas samlade erfarenheter.
** En Web Service används i huvudsak för att utbyta information mellan olika system, i det här fallet mellan HelpDesk och en intern wiki. Detta sker genom en tjänst som ligger på en webbserver.