Om Företaget

Artisan Global Media är ett IT-företag med stor erfarenhet av samarbete med kunder inom tillverkningsindustri, utbildning och offentlig sektor. Vi är idag 16 medarbetare fördelade på kontoren i Växjö och Oskarshamn.

Artisan

Sedan starten 1995 har vårt fokus varit webbaserade IT-lösningar. Idag arbetar vi främst med våra egenutvecklade produkter. Vi kan även genomföra avancerade projekt med webbtekniken som grund. Utöver detta erbjuder vi också ett högkvalitativt webb- och ASP-hotell.

Vår målsättning är att göra våra kunders verksamheter mer lönsamma genom förenklade informationsflöden. Våra lösningar och program kännetecknas av användarvänlighet, funktionalitet och effektivitet. Det utmärkande för oss som samarbetspartner är vårt absoluta engagemang i varje kund och projekt, från första mötet till leverans och support.

Till skillnad från många av våra kolleger i branschen har vi valt att växa organiskt av egen kraft, allt enligt småländsk visdom och företagaranda. Med facit i hand ser vi att vårt val kanske inte är den enkla vägen, men väl den rätta vägen. Vår utvecklingstakt är både sund och stabil. Det ger en trygghet för såväl mina medarbetare som för våra kunder.
 
Linda Braunias

VD

Affärsidé

Vår övergripande affärsidé är att skapa funktionella informationslösningar i globala medier.

Artisan bedriver egen programutveckling och konsultverksamhet inom Internetteknologin. Målsättningen är att skapa funktionella informationslösningar som förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser inom industri och offentlig sektor.

En viktig strategi är att tillvarata Artisans kompetens och utvecklade programkod genom att produktifiera lösningarna till programvaror för en större marknad genom varumärkena Artologik och Astrakan. Med Internetteknologi skapas programvaror som kan användas av vem som helst utan speciell teknisk kunskap, för att samla information och interagera med kollegor eller kunder på en webbplats eller ett intranät.

Målsättningen med programvaruserierna Artologik och Astrakan är att skapa webbaserade programvaror som förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser på en global marknad.

En central del i affärskonceptet är Artisans webb- och ASP-hotell. Våra hostingtjänster har varit en viktig del av vårt kundservice-koncept sedan starten. Målsättningen är att erbjuda datorkraft via globala medier.

Företagets historia

Artisan Global Media grundades 1988. Ägarna hade en anknytning till det som då kallades Växjö högskola, numera Växjö universitet, och gavs därmed möjlighet att i ett tidigt skede följa utvecklingen på Internet.

Starten
Skolverket gav, som en av de första kunderna, Artisan i uppdrag att skapa en webbplats för att matcha skolor som ska samverka i europeiska projekt. Detta blev starten för projektet och applikationen PartBase. En viktig komponent i detta projekt var att koppla en databas till en webbplats, en uppgift som sedan dess har varit en viktig kompetens för företaget. Idag äger och driver EU-kommissionen PartBase. 

Nuvarande version är från 1997 och över 30 000 europeiska skolor har utnyttjat denna tjänst för att finna partners till sina EU-projekt. Fortfarande används PartBase och har tusentals besökare varje månad. 

1990-tal
Artisan Global Media flyttar till företagsbyn Videum 1996. Videum ligger i anslutning till Växjö Universitet. Artisan utvecklar flera projekt och produkter för Skolverket, bl a ett söksystem för tio AV-centraler. Vid årsskiftet finns ett 30-tal kunder på Artisans webbhotell.

Ericsson AB ger Artisan i uppdrag att utveckla ett webbaserat rekvisitionssystem.

Artisan medverkar vid utvecklandet av det första europeiska skoldatornätet, finansierat av EU-kommissionen och Sverige.
2000-tal

Ett produktions- och försäljningskontor öppnas i Oskarshamn.

Artisan Global Media introducerar programserien Artologik, sju standardiserade och paketerade program som alla kännetecknas av våra honnörsord funktionalitet och användarvänlighet.

Lokalerna i Växjö har blivit för små, och företaget flyttar in i de nybyggda lokalerna i kvarteret Uppfinnaren, Videum Science Park.

Artisan tecknar ramavtal med Statskontoret. Företaget expanderar och utökar antalet anställda till 20 medarbetare.

Artologik börjar säljas utanför Sverige - Belgiska regeringskansliet köper in en större licens av Artologik HelpDesk.

2010-tal
Ny webbplats lanseras med ny design och funktionalitet. Ett par år senare blir sidan även responsiv, dvs får ett anpassat gränssnitt för mobil och surfplatta.

Flera stora kunder drar i Artisan. Kundanpassningar till våra program har blivit ett av våra expertisområden och något vi är mycket stolta över. Vi säljer, utvecklar, supportar och driftar allt själva vilket gör att vi snabbt kan hjälpa kunden utan mellanhänder. 

Lansering av nya versioner och utveckling av alla program sker löpande. Alla nya programuppdateringar och funktioner presenteras på webben.

Läs mer om våra program här: www.artologik.com


Kontakta oss gärna för mer information!